Thursday, October 7, 2010

Smart Card

Definisi 

MyKad merupakan kad yang mempunyai pelbagai maklumat di dalamnya termasuk pengenalan diri, lesen memandu, kad rawatan, kad kredit, e-tunai dan sebagainya dalam satu cip.



Apakah fungsinya?











Fungi utama kad ini ialah sebagai kad pengenalan diri. Ia mengandungi nama, alamat, gambar, nombor kad pengenalan, jantina dan agama yang terpapar di luar kad. Dulunya digelar Kad Pintar Pelbagaiguna Kerajaan (KPPK), kad ini mempunyai satu cip mikropemproses dan ingatan EEPROM 32k / 64k yang berupaya menyimpan pelbagai data dan aplikasi di dalamnya. Contohnya adalah maklumat biometrik (cap jari / imbasan iris), lesen memandu, PKI, duit MEPS, Touch 'n Go, kad ATM, maklumat kesihatan serta maklumat pasport.
Projek MyKad ini diuruskan oleh lima agensi kerajaan, semuanya mempunyai kemudahan mencapai maklumat dalam kad tersebut:
  • Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) - jabatan utama
  • Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ)
  • Polis Diraja Malaysia (PDRM)
  • Kementerian Kesihatan
  • Jabatan Imigresen
MyKad adalah wajib untuk semua warganegara bermula umur 12 tahun. Di bawah Akta Pendaftaran Negara 1959 (pindaan 2001), sesiapa yang gagal menunjukkan kadnya apabila diminta boleh dipenjara sehingga 3 tahun atau didenda antara RM 3,000 dan RM 20,000 atau kedua-duanya sekali. Kad ini harus diperbaharui pada umur 18 tahun.

Kebaikan kad pintar:
  • Tidak perlu bawa wang tunai yang banyak untuk melakukan pembelian, Cuma pastikan akaun Kad pintar anda mempunyai baki yang mencukupi untuk satu-satu belian.
  • Mengurangkan risiko kehilangan wang tunai samada melalui kecurian, rompakan ataupun ragut
  • Dengan Debit Kad kita berkeupayaan menguruskan kewangan seharian kita dengan lebih baik sebab kita tidak boleh menggunakan kad kita sewenang-wenangnya
  • Boleh digunakan untuk mengeluarkan tunai di ATM, tanpa caj tambahan kerana kebanyakan Kad pintar adalah kad ATM
  • Tiada surcaj atau interest bahkan ada beberapa Bank memberi Rebet ke atas pengguna Kadpintar
Keburukan kad pintar
  • Sekiranya berlaku kecurian kad dan kita lambat membuat laporan ke pihak Bank, kad kita mungkin boleh disalah gunakan. Nasihat saya, kalau kita hilang kad pintar …terus sahaja telefon bank yang berkenaan untuk blok kad pintar kita.
  • Kalau system offline, kita tak boleh guna Kad pintar
  • Kebanyakan bank mengenakan caj perkhidmatan tahunan kepada setiap pemegang Kad pintar tapi taklah mahal sangat dalam lingkungan RM8 ke RM12 setahun
  • Tidak semua tempat boleh digunakan.
Semoga pembaca dapat menimba sedikit ilmu dengan tulisan saya ini.

Aplikasi-aplikasi MyKad
 
  MyKad mempunyai 8 aplikasi dan menggantikan dokumen-dokumen rasmi yakni kad pengenalan dan lesen memandu
.
Kad Pengenalan
MyKad, dengan ciri-ciri keselamatannya yang ditingkatkan menggunakan pengenalpastian cip dan biometrik teknologi, menggantikan plastik kad berpangkalan National Identification Cards. Dilihatnya sebagai permohonan sauh MyKad, nombor kad pengenalan adalah dijangka akan berkhidmat sebagai akses terjamin kunci kepada permohonan lain dan sistem-sistem.
Lesen Memandu
MyKad replaces kertas berpangkalan kad-kad dan fungsi-fungsi berlapis serupa lesen memandu tetap. Penguatkuasaan MyKad facilitates di samping menyediakan pegawai-pegawai penguatkuasaan dengan rekod-rekod dinamik yang terbaru. Pengguna-pengguna untuk permohonan ini adalah pegawai penguatkuasa JPJ dan Polis Trafik PDRM.
Maklumat Pasport
Menambah MyKad rakyat Malaysia pasport International untuk memudahkan cekap pintu keluar dan kemasukan semula daripada pemeriksaan Imigresen rakyat Malaysia mata. Ia adalah untuk diperhatikan yang MyKad tidak menggantikan pasport, sejak ia diperlukan untuk masukan ke dalam dan keluar apabila mengembara seberang laut.

Maklumat Perubatan

Teknologi MyKad akan memperbaiki diagnosis dan penjagaan dalam situasi-situasi penjagaan tergempar dan umum. Maklumat perubatan asasi dan kritikal adalah barangan dalam cip.

MEPS Cash

Pembayaran MyKad facilitates dengan kecil membeli di mana diterima. Ini menambah kecekapan dan kualiti perkhidmatan orang ramai dan pembayaran diservis.

Touch & Go

MyKad facilitates keperluan pengangkutan anda. Fungsi-fungsi macam satu Touch �n Go kad. MyKad boleh digunakan untuk bayaran-bayaran tol, letak kereta yuran, tambang bas, tambang LRT dan taman tema yuran.

ATM

MyKad menyediakan urusan perbankan mudah dan mudah dan fungsi-fungsi sebagai satu kad ATM. Aktiviti-aktiviti perbankan boleh didapati termasuk pengeluaran tunai, pertanyaan baki, pemindahan wang dan perubahan PIN. MyKad membenarkan satu maksimum 3 akaun bank berbeza untuk disimpan dalam cip. MyKad guna teknologi cip yang mempunyai satu tahap yang tinggi ciri-ciri keselamatan dan melindungi data telah menyimpan daripada penipuan dan pengklonan
Prasarana Utama Awam (PKI)
PKI dalam MyKad membolehkan pengguna-pengguna mengendalikan bercagar e-dagang dan urusniaga-urusniaga menggunakan satu sijil digital atas rangkaian-rangkaian ibarat Internet. Tulen dan integriti data adalah dilindungi dan tidak dapat dilalui ti sesiapa tetapi pemilik sah MyKad.
 



Rujukan

1.http://www.mts.kelantan.edu.my/kadpintarict.html
2.http://www.mts.kelantan.edu.my/kadpintarict.html
3.http://www.csc.com/my/news/7773-mykad_malaysia_pendahulu_teknologi_kad_pintar_biometrik

No comments:

Post a Comment